• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Van der Wal & Bergsma

  • Home
  • Dienstverlening
  • Werken bij ons
  • Nieuws
  • Contactinformatie

Aanpassing BPM per 1 juli 2020

augustus 8, 2019 door VDWB

De BPM, de belasting van personenauto’s en motorfietsen, wordt geheven aan de hand van de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig. Sinds 1 september 2018 moeten nieuwe auto’s in de Europese Unie worden getest met de WLTP-methode. Deze methode vervangt de verouderde NEDC-methode. Voor de berekening van de verschuldigde BPM wordt echter nog steeds uitgegaan van de CO2-uitstoot volgens de NEDC-methode. Uit onderzoek is gebleken dat de CO2-uitstoot van personenauto’s volgens de WLTP-methode gemiddeld hoger is dan volgens de NEDC. Het kabinet heeft toegezegd dat de BPM-opbrengst niet zal stijgen als gevolg van de wijziging van testmethode. De veranderde testmethode maakt auto’s immers niet minder zuinig.

Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Dat is een Europese norm, gebaseerd op de NEDC-methode. Daarom krijgen alle WLTP-geteste auto’s tot en met 2021 ook een CO2-uitstoot conform de NEDC. Dat kan een berekende waarde zijn of een testwaarde.

In de Wet Overige fiscale maatregelen 2017 is geregeld dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP- auto’s gebruikt kan worden voor de heffing van BPM. Dat is een tijdelijke oplossing totdat een op WLTP-testresultaten gebaseerde tarieftabel beschikbaar is. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP-auto’s hoger is dan verwacht. Dat zou leiden tot een stijging van de BPM. Het verschil in CO2-uitstoot kan worden verklaard doordat de nieuwe WLTP-auto’s gemiddeld zwaarder zijn en over meer motorvermogen beschikken dan hun NEDC-voorgangers.

Uit de onderzoeksresultaten van TNO maakt het kabinet op dat er voldoende inzicht is in de CO2-uitstoot van WLTP-auto’s om de tarieven van de BPM zodanig vast te stellen dat de gevolgen van de WLTP-omzetting voor de opbrengst van de BPM beperkt zijn. Omdat omzetting per 1 januari 2020 voor de autobranche te vroeg komt, kiest het kabinet ervoor om de nieuwe BPM-tarieftabel op te nemen in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2020. De inwerkingtredingsdatum wordt 1 juli 2020. Dit betekent dat tot en met 30 juni 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag blijft van de BPM.

Bron: Ministerie van Financiën | publicatie | 2019-0000110124 | 08-08-2019

Categorie: Autobelastingen

Primaire Sidebar

Torenstraat 48
8501 BW Joure
T 0513 - 41 34 44
F 0513 - 41 99 55

info@vanderwalbergsma.nl

Openstaande vacatures

Op dit moment hebben wij de volgende vacatures:
ACCOUNTANCY STAGE MKB-PRAKTIJK

Klik hier voor meer informatie

Laatste nieuws

  • Coronamaatregelen omzetbelasting januari 25, 2021
  • Verlenging versoepeld uitstelbeleid belastingschulden januari 25, 2021
  • Coronamaatregelen particulieren januari 25, 2021
  • Overige maatregelen coronacrisis januari 25, 2021
  • Urencriterium 2021 januari 25, 2021

Copyright © 2021 Van der Wal & Bergsma
KvK: 01.16.38.71 | BTW: NL-8034.61.367.B.01.
Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Privacy voorwaarden | Klachten
Webdesign: Reclamebureau "Studio Daan & Ed"

Copyright © 2021 · Genesis Sample Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in